Digg StumbleUpon LinkedIn YouTube Flickr Facebook Twitter RSS Reset

«داریا» شهر حرم حضرت سکینه (س) پس از چهار سال آزاد شد

با تسلیم شدن حداقل ۷۰۰ فرد مسلح در شهرک «داریا» در غرب دمشق و خروج اولین گروه از غیرنظامیان از شهرک، داریا به آغوش دمشق بازگشت.

 

شهرک «داریا» در غرب دمشق، پس از چهار سال امروز جمعه ۲۶ شهریور، به آغوش دمشق بازگشت.

داریا از اکتبر سال ۲۰۱۲ محل استقرار چند گروهک مسلح وابسته به «ارتش آزاد» از جمله «لواء شهداء کفرسوسه» و «لواء شهداء الاسلام» بود.

با توجه به اهمیت جغرافیایی این شهرک و نزدیکی آن به دمشق، ارتش سوریه و مشخصا نیروهای لشگر چهارم ارتش سوریه آن را به محاصره درآوردند و روز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر و ارتباط آن با خارج را مسدودتر کردند تا اینکه تمام ارتباط آن با خارج قطع شد.

سرانجام فوریه سال جاری (۲۰۱۶) ارتباط این شهرک با تنها راه امدادی آن یعنی شهرک «معضمیه» در مجاورت آن قطع شد تا اینکه سرانجام چهارشنبه گذشته مذاکرات ارتش با افراد مسلح برای تسلیم خود و شهرک آغاز شد.

مذاکرات دو روز طول کشید و سرانجام پنجشنبه‌شب توافق نهایی حاصل شد و از امروز جمعه با خروج اولین گروه از ۴۰۰۰ غیرنظامی، داریا به آغوش دمشق بازگشت.

امروز جمعه در مرحله نخست حدود ۵۰۰ غیرنظامی به ریف دمشق منتقل و حدود ۳۰۰ فرد مسلح نیز به سوی ادلب فرستاده شدند.

 


موقعیت داریا در جنوب غرب دمشق

 

طی توافق حاصل شده، تخلیه شهرک داریا از همه افراد حاضر در آن که حداقل پنج و حداکثر هشت هزار نفر است، نباید بیش از چهار روز طول بکشد.

داریا که قبل از بحران حدود ۲۵۰ هزار نفر سکنه داشت، اندک اندک از سکنه خالی شد تا اینکه فقط وابستگان افراد مسلح در آن ماندند و طبق توافق به «قدسیا» (در شمال داریا) یا «صحنایا» (جنوب داریا) منتقل می‌شوند.

مجموعا ۷۰۰ فرد مسلح بعد از آنکه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و مهمات خود را تحویل می‌دهند به ادلب فرستاده می‌شوند. افراد خارج شده حق انتقال اشیای قیمتی، پول و طلا را ندارند اما می‌توانند سلاح شخصی خود را با خود ببرند.

افراد مسلح با اتوبوس‌های سبزرنگی به ادلب منتقل می‌شوند که برای آنان یادآور وضعیتی مشابه در «حمص قدیم»، «الوعر» (در ریف حمص) و «زبدانی» در ۴۵ کیلومتری شمال غرب دمشق است که ارتش سوریه با محاصره این مناطق، افراد مسلح را مجبور به تسلیم کرد و آنان را به دیگر مناطق تحت تسلط تروریست‌ها منتقل کرد.

افراد مسلح از این اتوبوس‌های سبزرنگ به بدی یاد می‌کنند و آن را مایه خفت و خواری می‌دانند زیرا برای آنان نماد تسلیم شده است.

 

 

اکنون داریا بعد از چهار سال از دست گروههای مسلحی که سبب کوچ بیش از ۲۰۰ هزار انسان از این شهرک شدند، آزاد می‌شود تا غوطه غربی دمشق امن‌تر از گذشته شود و روحیه ناامیدی را به دیگر گروههای مسلح در شرق دمشق تسری بدهد؛ گروههای مسلحی که در «دوما» در محاصره‌ای مشابه قرار گرفته‌اند و سرنوشتی جز سرنوشت «داریا» ندارند.

فارس

با پایان مرحله نخست عملیات اخراج گروه های تروریستی تکفیری فعال در منطقه داریا واقع در حاشیه جنوب غربی شهر دمشق موجی از شادی در میان رزمندگان سوری ایجاد شده است.

شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
بنابر این گزارش، هزاران رزمنده ارتش و بسیج مردمی سوریه همزمان با آغاز عملیات پاکسازی داریا از تروریستهای تکفیری به شادمانی و پایکوبی پرداخته و پس از ۵ سال نبرد نفس گیر به استراحت پرداختند. منطقه داریا از ابتدای بحران سوریه کانو فعالیت هزاران تروریست تکفیری از گروه های مختلف مانند القاعده و داعش بوده است. سیطره ارتش سوریه بر این منطقه موجب تقویت امنیت شهر دمشق، فرودگاه نظامی و استراتژیک المزه و دور شدن خطر هجوم سراسر تروریستها به پایتخت سیاسی سوریه می باشد.
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
شادی رزمندگان سوری از پاکسازی داریای دمشق+عکس
مشرق

تخریب حرم

سکینه دختر امام علی(ع)، تا پیش از شهرت زیارتگاه منسوب به وی بانوی ناشناخته‌ای بود که در منابع تاریخی و رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. تنها در برخی منابع حدیثی، از جمله در متن دو روایت و سند یک حدیث در برخی منابع شیعه، نامی از او به چشم می‌خورد. چند پژوهشگر معاصر نیز درباره این بانو کتابچه‌هایی تألیف کرده و با استناد به این سه روایت، وی را شخصیتی تاریخی و از فرزندان امام علی(ع) دانسته‌اند و حتی فرزند آن حضرت از فاطمه زهرا (س) به شمار آورده‌اند، با این حال برخی از علما، روایات فوق را برای اثبات وجود این شخصیت کافی نمی‌دانند.

ابنا

No comments yet.

Leave a Comment